نقد آثار منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر نقدهای مردم بر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها

نقد آثار منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر نقدهای مردم بر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم.
ان شاء الله در این پایگاه به انتشار نقدهای مردم درباره‌ی آثار و اندیشه‌های حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی و کتاب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها توسط دفتر حفظ و نشر آثار ایشان خواهیم پرداخت.

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

لطفا نقد شماره 1 شناخت اسلام با موضوع «منابع اسلام؛ پیامبر خداوند» ثبت شده توسّط «افشین» در تاریخ 16 دی 1393 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.

متن نقد:

ایشان در نسبت اشتباه به حضرت داود علیه السلام از یک روایت جعلی استفاده کرده است، در حالی که امام رضا علیه السلام صریحاً این اتّهام را رد کرده‌اند. حضرت رضا علیه السلام دست به پیشانی خود زد و فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون، آیا به یکی از انبیاء خدا نسبت می‌دهید که نماز را سبک شمرده و آن را شکسته و به دنبال مرغی به خانه‌ی مردم در آمده و به زن مردم نگاه کرده و عاشق شده و شوهر او را متعمداً کشته است؟!».             

پاسخ بخش بررسی نقدهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:   

برادر گرامی!

چیزی که شما به نویسنده‌ی کتاب نسبت می‌دهید، صحّت ندارد و ناشی از بی‌دقّتی شما نسبت به عبارات ایشان است؛ چراکه ایشان اولاً به هیچ روایتی درباره‌ی داوود علیه السلام استناد نکرده است تا جعلی باشد یا نباشد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۰۰

لطفا نقد شماره 1 موانع بازگشت به اسلام با موضوع «حاکمیّت غیر خداوند» ثبت شده توسّط «علی محمّد احمدی» در تاریخ 20 دی 1393 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.

متن نقد:

اگر اهل خیر هستند به اسلامی‌ترین نظام جهان ضربه نزنند! ... مگر قرآن برای آنان که در قلوبشان مرض است باعث ازدیاد مرض نیست؟! مثلاً برای خوارج که «لا حکم الا لله» را ظاهراً چسبیدند و با چنگ زدن به این آیه متشابه به جای محکمات، خود را از وظیفه در برابر ولیّ خدا دور کردند. ایشان دم از موانع شناخت می‌زند ولی می‌گوید ... همه می‌توانند با امام مهدی (ع) ارتباط برقرار کنند و وظایف اجتماعی- سیاسی خود را مستقیماً از ایشان بگیرند و همراهی با رهبر حکومت جهان تشیع را در طول همراهی با آن حضرت نمی‌داند! برکات نظام اسلامی ایران در دفاع از فلسطین و غزه و لبنان چقدر است؟ در مورد دفاع در برابر داعش که خطاب به زائرین گفت: برنج زائرین از شما گوشتش از ما نظرشان چی هست؟ آیا «و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة» نیاز به رهبری ندارد؟... مگر عقل ندارد که خدا عزیز است و «إنّ العزت لله و لرسوله و للمومنین» از محکمات است؟! کجا با هرج و مرج عزت به دست می‌آید؟ ... نکند فکر می‌کند امام مهدی (ع) است؟! ... خوب ایشان حتماً غذا می‌خورد، اگر یکی تا او سر سفره می‌نشیند بگوید: چرا چسبیده‌ای به خوردن؟ کی می‌خواهی انسان شوی؟! دقیقاً مثل این جمله ایشان است که «چسبیده‌اند به حکومت کی می‌خواهند دنبال حضرت بروند»؟! ... کجا پیامبر (ص) یک لشکر بدون فرمانده می‌فرستاد و می‌فرمود شما همه‌تان می‌توانید از راه دور با من ارتباط بر قرار کنید همان طوری تصمیم بگیرید؟! مگر چند تا اویس قرنی داریم؟! ... لطفاً به وحدت در ایران ضربه نزنند!

پاسخ بخش بررسی نقدهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

برادر گرامی!

سخنان شما مبهم و مضطرب است، ولی می‌توان از آن ساده‌دلی و بی‌خبری‌تان را دریافت. از این رو، به اطلاعتان می‌رسانیم که کتاب «بازگشت به اسلام» نوشته‌ی علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله دعوت به اسلام خالص و کامل بر کنار از ظنون و اوهام است و در آن چیزی که بر خلاف قرآن کریم و سنّت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و منهج اهل بیت طاهرین و سلف صالحین باشد نیست و چنین کتابی نمی‌تواند به «اسلامی‌ترین نظام جهان» ضربه بزند!

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۰۹

کتاب بازگشت به اسلام اثر منصور هاشمی خراسانی

لطفا نقد شماره 1 ضرورت و امکان بازگشت به اسلام با موضوع «واقعیت عدم اقامه اسلام» ثبت شده توسّط «مرتضی سواری» در تاریخ 1 بهمن 1393 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.

متن نقد:

بنده چند سوال از محضر ایشان داشتم:

اول) اگر دین اسلامی که الان وجود دارد همان اسلامی نیست که در زمان پیامبر است پس چرا خداوند در قرآن‌ می‌فرماید: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»؟ آیا خداوند در طول ۱۴۰۰ سال نتوانسته‌اند دین خود را از تحریف در امان بدارند؟؟

دوم) پیامبر (ص) می‌فرمایند: بعد از من امتم به ۷۳ فرقه تبدیل می‌شود که فقط یکی از آنها درست است. پس ایشان چگونه ادعا می‌کنند همه آنها درست نیستند و فقط یکی درست است‌ آن هم اونی‌ که الان ایشان با آن‌ آمدند (و اسمش را اسلام ‌حنیف گذاشته‌اند)؟

 سوم) اگر دین‌ اسلام آن چیزی نبوده که در زمان پیامبر (ص) است پس تکلیف آن همه علامه و بزرگانی که حتی ایشان در زیر دستان آنها درس خواندند چه می‌شود؟؟ یعنی همه آنها بر دین باطل مرده‌اند؟ یعنی حتی اساتید ایشان؟؟

با تشکر از اینکه جواب‌های بنده را در سایت قسمت پاسخ به‌ نقدها می‌گذارید.

پاسخ بخش بررسی نقدهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

برادر گرامی!

لطفاً به نکات زیر توجّه فرمایید:

اولاً مراد از «ذکر» در آیه‌ی شریفه‌ی «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر/ 9)؛ «هرآینه ما خود ذکر را نازل کردیم و ما خود آن را حفظ کننده‌ایم»، چنانکه از ظاهر آن پیداست و مورد اتّفاق عالمان است، «کتاب خداوند» است، نه «دین اسلام»؛

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۴

پوستر کتاب بازگشت به اسلام

لطفا نقد شماره 2 معیار و موانع شناخت با موضوع «موانع شناخت؛ تقلید از عالمان» ثبت شده توسط «حجّت الإسلام غلامی» در تاریخ 6 بهمن 1393 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.

متن نقد:

جناب منصور بر چه اساسی تقلید در احکام اسلام را مردود می‌شمارد؟! این بدیهی است که غیر متخصّص نمی‌تواند به احکام اسلام آگاهی پیدا کند و ناچار باید از متخصّص تقلید کند! چطور چنین مسأله‌ی واضحی از عالمی در سطح ایشان که ابتکارات علمی مهمّی در کتاب «بازگشت به اسلام» دارد، پنهان مانده است؟! آیا به نظر ایشان یک فرد غیر متخصّص می‌تواند بفهمد که شکّیّات نماز چه حکمی دارد یا احکام استحاضه چیست یا نصاب گوسفند و گاو و شتر در زکات چقدر است؟! واضح است که نمی‌تواند و مجبور است از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند! این اصلاً نیازی به دلیل ندارد که ایشان گفته است دلیل آن نمی‌تواند تقلید باشد؛ چون بدیهی است و اشکال دور پیش نمی‌آید! البته انصافاً در کتاب ایشان، مطالب قوی زیاد هست، ولی این قبیل اشکالات هم هست که خیلی باعث تعجّب می‌شود!

پاسخ بخش بررسی نقدهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

برادر گرامی!

لازم است بیشتر دقّت بفرمایید؛

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۵۱

کتاب بازگشت به اسلام

لطفا نقد شماره یک کلّیات؛ با موضوع «درون‌مایه کتاب» ثبت شده توسط «رضا مرادی» در تاریخ 16 دی 1393 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.

متن نقد:

کتاب «بازگشت به اسلام» پر از ادّعا و خالی از دلیل است! من تاکنون کتابی که تا این اندازه پر از ادّعا و خالی از دلیل باشد نخوانده بودم! 

پاسخ بخش بررسی نقدهای دفتر حفظ و نشر آثار منصور هاشمی خراسانی:

دوست گرامی! در کتاب «بازگشت به اسلام» برای هر ادّعای غیر بدیهی و غیر مسلّمی، دلایل متعدّدی از کتاب خداوند و سنّت متواتر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و اقتضائات عقلی ذکر شده و این برای هر کسی که به آن نظر می‌کند، کاملاً آشکار و مشهود است؛ بلکه برای برخی ادّعاها در ذکر این دلایل مبالغه شده و از قدر کفایت گذشته است؛ تا جایی که در بسیاری از صفحات این کتاب، در هر سطری آیتی از قرآن یا حکمی از عقل آمده و این برای هر کسی که به آن نظر می‌کند، کاملاً آشکار و قابل مشاهده است. با این وصف، از سخن شما که این کتاب را خالی از دلیل می‌شمارید، یکی از نتایج زیر حاصل می‌شود:

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۵۸
برادران و خواهران گرامی!
لطفا جهت مطالعه‌ی نقدهای مردم درباره کتاب شریف «بازگشت به اسلام» اثر علامه «منصور هاشمی خراسانی» و بررسی آن‌ها، به بخش «نقد آثار» پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار جناب منصور هاشمی خراسانی مراجعه بفرمایید.
چنانچه شما خودتان هم نقدی بر این کتاب ارزشمند داشته باشید، می‌توانید مکتوب کرده و در بخش «نوشتن نقد» به اطلاع این دفتر برسانید تا در اسرع وقت پاسختان را دریافت نمایید.
نقد آثار منصور هاشمی خراسانی
۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۶