نقد آثار منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر نقدهای مردم بر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها

نقد آثار منصور هاشمی خراسانی

پایگاه نشر نقدهای مردم بر آثار علامه منصور هاشمی خراسانی و مکتب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم.
ان شاء الله در این پایگاه به انتشار نقدهای مردم درباره‌ی آثار و اندیشه‌های حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی و کتاب بازگشت به اسلام و بررسی آن‌ها توسط دفتر حفظ و نشر آثار ایشان خواهیم پرداخت.

۵۱ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

لطفا نقد شماره 2 شناخت اسلام با موضوع «مبانی اسلام» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «محمّد یوسف» در تاریخ 16 آبان 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


همه نکات و سخنان درست، اما راه حلّ عملی چیست؟ از کجا شروع شود و چگونه؟ کسی بدون زور و اقتدار موعظه گوش نمی‌کند. منطق و استدلال در کنار زور و اقتدار قابل تأمل است نه فقط با دعوت کردن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۵ ، ۲۲:۲۴

لطفا نقد شماره 6 معیار و موانع شناخت با موضوع «جهل و تقلید» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «رضا راضی» در تاریخ 10 مهر 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


با تشکر از جواب‌های بسیار عالی و متقن شما

چطور ایشان جهل را فقدان علم و عدمی می‌داند؟ اگر جهل به معنای عدم علم است و فقدان به معنای عدم است چگونه عدم مانع محسوب می‌شود؟ آیا عدم می‌تواند مانع باشد؟ برخی معتقدند جهل مانند علم خلق شده است (اصول کافی). برخی خیر و شر را وجودی می‌دانند، اما فلاسفه شرور را عدمی می‌دانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۵ ، ۲۲:۱۵

لطفا نقد شماره 4  کلّیات با موضوع «درون‌مایه‌ی کتاب» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «داوود کریمی» در تاریخ 21 شهریور 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


این جانب کتاب «بازگشت به اسلام» را مطالعه کردم و باید اعتراف کنم نکات جدید و عمیقی در آن یافتم که تاکنون در کتاب دیگری نیافته بودم و از دیگران نشنیده بودم، ولی نکات بسیاری هم در آن یافتم که نکات تازه‌ای نبود و به حرف‌های برخی جریان‌ها و گروه‌های دیگر شباهت داشت؛ مثل دیدگاه ایشان درباره‌ی تقلید و ولایت مطلقه‌ی فقیه و طاغوت بودن حکومت غیر مهدی و اصل گرایش به مهدویّت و مقابله با استکبار جهانی و دعوت به وحدت اسلامی و شعار البیعة لله و ... که در برخی جریان‌ها و گروه‌های دیگر هم مشاهده می‌شود و عامل مهمّی برای بدبینی به نهضت شماست؛ چون کسانی که این شباهت‌ها را مشاهده می‌کنند با خود می‌گویند که لابد این جریان هم مثل همان جریان‌هاست! مایل بودم بدانم توجیه شما درباره‌ی این مشابهت‌ها چیست؟!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۴۸

لطفا نقد شماره 16 شناخت اسلام با موضوع «منابع اسلام؛ خلیفه‌ی خداوند» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «مهدیه» در تاریخ 10 شهریور 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


در سوره مبارکه بقره آیه‌ی 134 خداوند می‌فرماید: «آنان گروهی بودند که در گذشتند، برای آنان چیزی است که کسب کردند و برای شما چیزی است که کسب کردید و شما از کاری که آنان می‌کردند بازخواست نمی‌شوید». حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی نیز در صفحه‌ی 225 کتاب شریف «بازگشت به اسلام» می‌فرمایند: «مسلمانان پسین از کاری که مسلمانان پیشین کردند، بازخواست نمی‌شوند». حال عذابِ نبودن خلیفه‌ی خداوند بر ما وارد شده، آیا این مجازات و تنبیه خداوند به سبب اعمال گذشتگانمان است؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۴۵

لطفا نقد شماره 2 شناخت اسلام با موضوع «مفهوم و مصداق اسلام» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «مهدیه» در تاریخ 10 شهریور 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


در کتاب شریف «بازگشت به اسلام» صفحه 184 نوشته شده است که خداوند قادر است بواسطه‌ی مرده‌ای سود برساند همان طور که قادر است بواسطه‌ی زنده‌ای سود برساند. آیا در کتاب خداوند و یا اخبار متواتر نمونه‌ای از خیر رساندن مردگان هست؟

پاسخ به نقد شماره: 2 تاریخ پاسخ به نقد:

در کتاب خداوند و احادیث متواتر، نمونه‌ای از سود رساندن مردگان نیامده، ولی آمده که خداوند بر هر کاری قادر است و با این وصف، «قادر است بواسطه‌ی مرده‌ای سود برساند، همان طور که قادر است بواسطه‌ی زنده‌ای سود برساند». توضیح آنکه در کتاب شریف «بازگشت به اسلام» -به تبع کتاب خداوند و احادیث متواتر- نیامده که مردگان سود می‌رسانند، بل آمده که خداوند قادر است بواسطه‌ی مرده‌ای سود برساند، همان طور که قادر است بواسطه‌ی زنده‌ای سود برساند و مراد از این سود رساندن، وساطت پیامبران و صالحان گذشته برای زندگان با اذن خداوند است؛ زیرا در جهان‌بینی توحیدی، خداوند بر هر کاری قادر است و هیچ خیری جز از جانب او نمی‌رسد و واسطه‌های خیر -خواه در دنیا باشند و خواه در آخرت- مقهور اراده‌ی او هستند و جز با اذن او وساطت نمی‌کنند؛ چنانکه فرموده است: «مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ» (بقره/ 255)؛ «آن کیست که جز به اذن او در نزدش وساطت کند» و فرموده است: «مَا مِنْ شَفِیعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ» (یونس/ 3)؛ «هیچ وساطت کننده‌ای جز بعد از اذن او نیست» و با این وصف، سود رساندن پیامبران و صالحان گذشته به معنای دعا و استغفار آنان برای زندگان با اذن خداوند، ممکن است و امکان آن کافی است تا خواستن آن توسّط زندگان شرک نباشد؛ زیرا شرک خواستن چیزی از غیر خداوند است که تنها برای خداوند امکان دارد، مانند آمرزش گناهان و شفای بیماران و برآورده ساختن حوائج از غیر مجاری طبیعی و با این وصف، اگر کسی به جای خداوند از پیامبران و صالحان گذشته بخواهد که گناه او را بیامرزند یا بیمار او را شفا دهند یا حاجت او را برآورده سازند، مشرک است؛ جز آنکه اگر خود را مسلمان بشمارد، منافق محسوب می‌شود؛ مگر آنکه از آنان بخواهد یا مقصودش این باشد که برای آمرزش گناه و شفای بیمار و برآورده شدن حاجت او، دعا و استغفار کنند؛ چراکه دعا و استغفار آنان پس از مرگشان مانند دعا و استغفار آنان پیش از مرگشان ممکن و سودمند است و از این رو، خواستن آن از آنان پس از مرگشان شرک محسوب نمی‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۴۲

لطفا نقد شماره 15 شناخت اسلام با موضوع «منابع اسلام؛ خلیفه‌ی خداوند» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «شیعه اهل بیت» در تاریخ 26  اردیبهشت 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


این گونه که من از کتاب «بازگشت به اسلام» متوجه شدم، برای ظهور حضرت مهدی نوشته شده:

1 . شمار کافی از مردم اراده کنند، در حالی که متأسفانه مردم به غیبت حضرت و لذایذ دنیایی علاقمندترند تا به برقراری عدالت در جهان!

2 . مال، سلاح و نفر کافی جمع آوری شود تا بتوان برای ظهور زمینه‌سازی کرد، در حالی که ما اگر بخواهیم در راستای کسب مال تلاش کنیم، باید به کلّی عقاید اسلامی‌مان را زیر پا بگذاریم، وگرنه با این اوضاع کنونی ایران با روزی 16 ساعت کار هم نمی‌توان یک امرار معاش روزانه داشت، چه برسد به جمع‌آوری مال برای زمینه‌سازی یک حکومت!

درباره‌ی تأمین سلاح هم چندی پیش از پایگاه شما پرسیدم که جنس سلاح امام مهدی چیست؟!! پاسخی که دریافت کردم مرا دلتنگ همان امام زمان افسانه‌ای مسجد جمکران کرد که می‌آید و لبه‌ی شمشیرش را بر زمین می‌کوبد و عدالت در جهان برقرار می‌شود!

برای جمع‌آوری نفر هم در فضای مجازی پایگاه شما فیلتر است و به ما هم اجازه‌ی تبلیغ‌های مجازی نمی‌دهند و برای تبلیغ‌های حضوری ما بارها کتاب شریف «بازگشت به اسلام» را با گل آراستیم و داخل جعبه‌های تزیینی نهادیم و متعلّقاتی از جنس سکه و زر و پول به همراهش کردیم و به دوستانمون هدیه دادیم، ولی افسوس که داخل همان جعبه‌ها از آن نگهداری کردند و آن را نخواندند و گفتند فونت ریزی دارد و چشمانمان آزرده می‌شود و به فکر قلب آزرده‌ی امامشان نبودند!!!

حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی در صفحه‌ی 241 کتاب می‌فرمایند: «دیگر خسته و سرخورده شده‌ام؛ چراکه گویی زمین از مردمان شایسته خالی است». ما نیز حال و روزی این چنینی پیدا کرده‌ایم.

چگونه باید عمل کنیم تا بتوانیم در راه بازگشت به اسلام گام های استوار داشته باشیم؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۳۸

لطفا نقد شماره 5 کلّیات با موضوع «اهداف و پیامدهای کتاب» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «فرهاد گلستان» در تاریخ 22 اردیبهشت 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


علّت این که عمده‌ی انتقاداتی که در سایت شما نسبت به کتاب وجود دارد از طرف اشخاصی است که علی الظاهر از قشر عوام هستند و عالم دین به معنای تحصیلات حوزوی و مرتبط با اعتقادات نیستند چیست؟ آیا سؤالات آن‌ها ممیّزی می‌شود یا از طرف آن‌ها مراجعه‌ای به سایت نمی‌شود یا دلیل دیگری دارد؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۳۴

لطفا نقد شماره 4 شناخت اسلام با موضوع «منابع اسلام؛ کتاب خداوند» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «دشمن خراسانی (!)» در تاریخ 10 اردیبهشت 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


منصور هاشمی خراسانی کافر و ملعون معتقد است که نسخ، تخصیص و تعمیم قرآن به وسیله‌ی سنّت ممکن نیست؛ چراکه شأن سنّت تنها تبیین قرآن است، نه نسخ، تخصیص و تعمیم آن، در حالی که حداقل تخصیص قرآن به وسیله‌ی سنّت بارها انجام شده و نمونه‌ی واضح آن در مورد آیه‌ی «السّارق و السّارقة فاقطعوا أیدیهما» است که عام است و به وسیله‌ی سنّت به قسمتی از دست بعضی از دزدها تخصیص زده شده است. با این حساب شکّی نیست که تخصیص قرآن به وسیله‌ی سنّت ممکن است و واقع شده است، همان طور که تبیین آن به وسیله‌ی سنّت ممکن است و میان تخصیص و تبیین فرقی نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۳۱

لطفا نقد شماره 14 شناخت اسلام؛ منابع اسلام با موضوع «خلیفه‌ی خداوند» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «حمیدرضا» در تاریخ 27 اسفند 1394 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


تفاوت نهضت اسلامی آقای خراسانی با انجمن حجتیه مهدویه در چیست؟ هر دو مخالف طاغوت هستند و هر دو مخالف حکومت هر کسی غیر از مهدی هستند و هر دو برای ظهور حضرت مهدی زمینه‌سازی می‌کنند و ...  برخی معتقدند علت شکست انجمن حجتیه وابسته بودن آن‌ها به مراکز استعماری و عدم خلوص آن‌ها و یا نداشتن اذن از سوی حضرت مهدی و ... است. در صورتی که اذنی از سوی حضرت مهدی نباشد چگونه باید به حقانیت یک جنبش پی برد؟ در درگیری بین طرفداران انجمن حجتیه و طرفداران ولایت فقیه در دهه 60 هیچ کدام موفق نشدند باعث ظهور مهدی شوند ... با این وجود در صورتی که اذن و حمایتی از سوی حضرت مهدی نباشد ممکن است نهضت آقای خراسانی هم به همین سرنوشت دچار شود. لطفاً توضیح دهید. وقتی صحبت از نهضت اسلامی آقای خراسانی می‌شود برخی‌ها می‌گویند این همان تفکر حجتیه است که شکست خورده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۲۷

لطفا نقد شماره 13 شناخت اسلام؛ منابع اسلام با موضوع «خلیفه‌ی خداوند» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «مشتاق امام مهدی» در تاریخ 6 اسفند 1394 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.


جناب علامه منصور هاشمی خراسانی در حال جمع‌آوری نفر و امکانات برای حفظ جان امام مهدی هستند و حال آنکه مسلمانان اقبالی برای امام مهدی ندارند!! چنانکه شیخی به من گفت: مشتاق مهدی نباش که اگر مهدی بیاید مجبور به اطاعت هستی و اطاعت از مهدی بسیار سخت است!! لذا بیش از آنکه مشتاق آمدن مهدی باشند ترس از آمدن مهدی دارند!! و همه سلاح و نفر را برای حفاظت از قدرت خود جمع کرده‌اند و مجالی برای زمینه‌سازی ظهور امام مهدی نمی‌دهند!! و خود را جانشین او می‌دانند و حکم خود را حکم پیامبر می‌شمارند و بیعت با خود را عین بیعت با پیامبر و الله معرفی می‌کنند!! و این صوفیان اهل بیت را در قبرها عبادت می‌کنند و یا در چاه نامه می‌دهند!! البته بدون هیچ بینه و حجّتی و فقط با تبلیغات و توهمات مردم را سرگرم می‌کنند و فریب می‌دهند. با این وصف، من هر چه فکر می‌کنم منطقی [به نظر] نمی‌رسد که جمع‌آوری ضعیفان می‌تواند باعث حفاظت از جان امام مهدی شود!! زیرا نه قدرت بدنی دارند و نه سلاح پیشرفته و نه ثروتی که آن را تهیه کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۲۳:۲۴